Zimní stravování


V zimě je nejvíce aktivní energetická dráha ledvin a močového měchýře. Z celostního pohledu ledviny skladují naši životní energii a vládnou kostem a zubům. Z tohoto důvodu je zimní čas nejlepším obdobím pro výživu kostí, zubů, kloubů, šlach a vazů a pro budování kýžených rezerv. Vše je ještě umocněno sestupným tokem energie do středu našich těl, a proto se mohou minerály a ostatní prvky přijaté stravou lépe zapracovat do vyjmenovaných částí organismu. Chceme-li se vydat touto cestou, zimní období je pro to nejpříhodnější. Jednotlivými kroky jsou úprava stravy a úprava denního rytmu v korelaci s naším zaměstnáním. 

Zaměříme-li se na stravu, nejvhodnější jsou časté, dlouhodobě vařené kostní a masové vývary, vývary z ryb, zeleninové vývary ideálně s fazolkami adzuki. V minulosti byla strava v zimě nejvýživnější z celého roku, plná kvalitních bílkovin, tuků a sacharidů. A mělo by tomu být i nadále, stravujeme-li se v souladu s ročními cykly, jíme-li během ostatních období střídmě a nepřejídáme se. 

Počínaje listopadem a konče polovinou února je tedy namístě navýšit zdroje tuků a bílkovin například konzumací ořechů (převážně vlašských) a semen (dýňových, slunečnicových a lněných). Obojí je vhodné před konzumací namáčet nebo lehce orestovat. Jak jsem již předeslala, pro ty, kteří jsou během roku střídmí, je v pořádku zvýšená konzumace kvalitních panenských olejů, masa, vajec a živočišných produktů i tuků od zvířat chovaných přirozeným způsobem.  Z oblasti sacharidů mám na mysli především vařené obiloviny (pohanka, jáhly, ječné kroupy, rýže), sušené ovoce a med. Z rostlinné stravy hrají důležitou roli především fazole, jako zdroj bílkovin, ale i pro jejich synergické účinky (mají tvar ledviny).

V celostním stravovacím pohledu každému ročnímu období náleží chuť a barva. V zimním čase je to černá barva a slaná chuť, které v tomto období posilují organismus. Napomáhá „uchovávání“ energie v potravinách a v našem těle, abychom měli dostatek sil při jarním probouzení a růstu. Správné množství slané chuti vyživuje ledviny a kosti, rozpouští blokády a pomáhá přesunout teplo do středu organismu, aby mohlo čelit zimě a chladu. A naopak nadmíra soli a přesolená jídla zraňují ledviny a mohou způsobit demineralizaci a křehnutí kostí. Proto není od věci se zamyslet, jakou formu slané chuti zvolíme.

Volba vhodné slané chuti by měla spadat do okruhu těchto potravin:

  • Kvalitní sůl v podobě solného květu
  • mořské řasy a produkty z nich
  • kvašená zelenina, kimchi
  • gomasio (namletá sůl s praženými semínky sezamu, v zimě ideálně černého, lnu nebo slunečnice či dýně)
  • kvalitní sojové omáčky – shoyu nebo tamari
  • minerálky
  • luštěniny, zejména fazolky adzuki
  • mořské ryby a mořští živočichové (včetně škeblí a slávek)
  • miso pasta
  • ume ocet a švestičky umeboshi
  • pro úplnost sem patří kaviár, ideálně černý

Chlad patří k jednomu z rozvracečů energie v tomto období. Čím se zahřejete, když přijdete promrzlí z venku domů nebo chystáte-li se na delší výlet v mrazivém počasí? Nejlepší volbou pro konzumenty živočišné stravy je horký hovězí nebo slepičí vývar. Doporučuji si ho vzít s sebou v termosce na výlet nebo na lyže a popíjet během dne. Prohřeje až do středu těla a dodá energii. Doma si lze připravit teplý nápoj jako je černý čaj s kořením a mlékem (živočišným nebo rostlinným) tzv. chai latté nebo šípkový nápoj s kořením. Recepty najdete u mě na stránkách nebo v časopise JÓGA DNES.

Add a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.